fredag 25 januari 2019

Sambandet mellan multiplikation och division

Det var ett tag sedan vi var aktiva här på bloggen. Det har hunnit hända mycket med våra fyror sedan sist. Vi har gått på jullov och kommit tillbaka. Vi har arbetat med våra elevledda utvecklingssamtal och vips så har nästan hela januari runnit iväg också. Just nu arbetar vi med ljud och hörsel i NO, världsreligionerna i SO, förmågan att göra jämförelser, kopplat till att skriva faktatexter i Sva, bråk i matematiken, och traditioner och högtider på engelskan. På idrott, musik, slöjd och på Elevens val, reser eleverna till Hogwarts i samarbete med mediateket och elevhälsan.Våra gemensamma IUP-mål för alla elever denna termin är att öka läshastighet och läsflyt. Detta är ett mål vi arbetar mot i alla ämnen och det gör ju möjligheterna att nå framgång, stora.

Idag har det har blivit dags att titta in på mattelektionen igen. Trots att vi är inne i arbetsområdet bråk just nu så avsätter vi fredagslektionerna till det fortsatta arbetet med att fördjupa förståelsen för de fyra räknesätten.


Dagens lektionsmål.


Idag ska vi utveckla förståelsen för sambandet mellan division och multiplikation. Vi går igenom dagens uppgiftstyp tillsammans. Uppgiften är att undersöka olika tal och hitta uttryck i multiplikation resp. division som är kopplade till varandra. Vi bygger med praktiskt material, ritar av och skriver uttrycken, i den ordningen. Efter genomgången är det dags att prova på egen hand. Bildstödet på ovanstående slide anger att det är dags för arbete, att man ska arbeta i par, skriva och rita på whiteboardtavlorna och arbeta med praktiskt material.


Jag vill att det ska vara en självklarhet för alla att använda praktiskt material. Vi delar upp klossarna på olika sätt och kan prova oss fram. Vi startar i det praktiska, ritar det vi ser och är sedan redo att använda symbolspråk. Denna arbetsgång använder jag så ofta det går.


När vi bestämt oss för en uppdelning ritar vi av den och tecknar uttryck med division och multiplikation. Vi pratar mycket om de två olika sätten att tänka när man dividerar. De flesta väljer att tänka som delningsdivision (hur många är det som ska dela?) men jag fortsätter att visa även innehållsdivision. Tänker att det är en fördel att förstå den varianten när man ska "tänka ut" lösningar på divisionsuppgifter man ännu inte automatiserat. "Hur många gånger "går" 10 i 20?"


Vi arbetar vidare med fler tal. Engagemanget är stort och jag hinner gå runt och ställa frågor och lyssna på elevernas samtal.


Att skapa struktur i dokumentationen är viktigt. Det kan i sin tur hjälpa till att strukturera upp tankarna.


Samtalen är otroligt viktiga. När vi sätter ord på matematiken och lyssnar till varandra kommer förståelsen...


... och ingen lämnas ensam med uppgiften att erövra kunskaperna.



Idag kom vi längre än jag vågat hoppas på. Det blir intressant att se nästa gång, hur det går när vi ska arbeta på egen hand, med liknande uppgifter.

Text och bild: Anna Duncanson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...