tisdag 29 januari 2019

Vi bygger stambråk


Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk.
Här ser vi andredelar på de två första bilderna och åttondelar på den tredje bilden. Idag ville jag att eleverna skulle få syn på stambråken. Min förhoppning var också att vi i slutet av nästa lektion skulle kunna visa på hur bråken förändras när nämnaren blir större.


Uppgifter och instruktioner fanns i Google Classroom...


... och på tavlan.


Återigen många viktiga samtal.


Visar båda att den blå är en tredjedel?


Att dokumentera är viktigt av flera olika anledningar: Vi tränar skriftlig kommunikation, vi lär oss att skapa struktur i våra redovisningar. När vi ritar och skriver om något vi gjort finns det goda chanser för att vi får en djupare förståelse.


Det var ganska många förmågor som tränades på detta pass. Att följa instruktioner behöver våra fyror få träna mycket på. Dubbel utmaning när det fanns olika instruktioner på två ställen. Med mycket muntligt stöd gick det fint.



Vi tränade också på att dra nytta av att linjalen är rak och av att pappret är rutat. Vi ritar PÅ linjerna, inte mellan. Rutorna hjälper oss att säkerställa att alla bråkdelar blir lika stora.





Eleverna får fortsätta med sina byggen och dokumentationer nästa gång. Då ska vi även ta hjälp av det digitala verktyget Fractions.

Text och bild: Anna Duncanson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...