fredag 28 september 2018

Argumenterande text

Terminen startade som ni läst i tidigare inlägg med att vi arbetade med demokrati och diktatur i samhällskunskap och vad kunde väl då passa bättre än att vi samtidigt arbetade med just argumentation, både muntligt och skriftligt.

På vår skola följer vi Rosengårdsmodellen och i den står det att vi ska arbeta enligt cirkelmodellen, en modell som handlar om att synliggöra olika texttypers syfte, struktur och språkliga drag.

Bild skapad och lånad av skollogoped Mia Moberg. 

Eftersom texttypen var ny för eleverna ägnade vi mycket tid åt att bygga upp kunskap om ämnet. Vi gjorde olika övningar där eleverna bland annat fick öva sig i att säga vad de tycker och tänker.

I fas två gick vi igenom strukturen och de språkliga dragen i en argumenterande text, denna del gick väldigt lätt och det märks tydligt att eleverna är vana vid att arbeta på detta sätt och med olika typer av texter. Under denna fas tittade vi på andra elevers argumenterande texter och då använde vi våra gamla elevers texter som vi har sparat på en blogg. Att titta på andra elevers texter, dessutom elever som våra nuvarande elever känner och ser upp till visade sig vara mycket bra för att öka motivationen hos våra fyror, För visst vill man lära sig att skriva lika bra texter som personer man ser upp till har gjort när de gick i årskurs fyra.

Motiverande att läsa andra elevers texter. 
När vi kom till fas tre är det dags att skriva en gemensam text, blev jag lite fundersam över hur vi skulle genomföra detta moment. Med tanke på att det är stora klasser vi undervisar i, funderade jag på hur jag skulle få alla elever delaktiga i detta moment. Under diskussion med kollegorna i arbetslaget kom jag fram till att jag skulle prova något nytt. I stället för att jag skulle stå framme vid tavlan och eleverna en och en skulle föreslå meningar och formuleringar som jag sedan skulle skriva ner valde jag att ge eleverna en del av texten. Eleverna fick sedan i par skriva ner sina bästa argument som de skulle använda för att övertyga vår rektor om att de skulle få ta hem sina datorer. Argumenten skrevs in i google classroom i det som kallas fråga och på så sätt fick vi snabbt upp alla alternativ på tavlan. Därefter valde vi tillsammans vilka argument vi skulle ha i vår gemensamma text och vi fick också möjlighet att diskutera vilka kvalitet de olika argumenten hade. 

Fas tre, skrivande i par och sedan gemensamt i helklass. 

I tisdags var det dags för eleverna att visa sina kunskaper och skriva sina egna texter. De fick fyra olika förslag att skriva om. De elever som fortfarande kände sig osäkra på strukturen och språket använde sig av våra stödstrukturer som kan vara sköna att hålla sig till första gången man skriver en ny texttyp.  Eleverna satte glatt igång att skriva och skriva men när några kom fram efter fem minuter och sa att de var färdiga fick vi tillsammans stanna upp och läsa några fler gamla elevexempel för att fundera på om vi kunde utveckla och förbättra våra texter lite till. Alla elever insåg då snabbt att färdiga var de inte riktigt ännu. Nu i efterhand kan jag nog konstatera att vi skulle läst ännu fler elevtexter i fas två för att få förebilder och inspiration. Men det är en lärdom jag tar med mig till nästa texttyp. 

När alla var färdiga med sina egna texter gick vi igenom vad kamratrespons är, varför vi gör det och hur vi ska tänka när vi ger varandra respons. Vi tittade på ännu ett elevexempel och utifrån två stjärnor och en önskan gav vi texten respons. Jag tyckte att eleverna var med och de berättade att de arbetat mycket med kamratrespons så detta var inget nytt. Men det jag glömde gå igenom var den tekniska delen, hur man delar en texten med en kompis och var man sedan hittar den delade texten. Ett smärre kaos utbröt innan alla hade fått rätt på delningarna och hur man sedan n kommenterar varandras texter. Tur jag får en ny chans att göra om denna lektion i 4b redan på måndag, då vet jag vad jag ska gå igenom för att uppgiften ska fungerar ännu bättre.

Vi kommenterar varandras texter för att vi ska utvecklas. 

Nästa vecka är texterna helt färdiga efter både respons från kompisen och från mig och då är det många elever som vill publicera sina texter här på bloggen.
Trevlig helg till alla läsare! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...