måndag 24 september 2018

Vårt första arbetsområde i samhällskunskap!



Under våra första veckor tillsammans  i årskurs fyra har vi som många andra elever i vårt avlånga land haft ett arbetsområde i so som har handlat om hur det är att leva i en demokrati respektive i en diktatur. Vi har diskuterat vem som har mest makt i Sverige, hur ett val går till och hur man kan vara med och påverka i samhället. Arbetsområdet har känts ganska abstrakt och den undervisning jag planerade från början har förändrats under arbetets gång för att passa just denna elevgrupp.

Det var först under förra veckan som jag kände att jag och eleverna började hitta varandra och som jag såg en motivation och glädje på mina so lektioner. Många pedagoger diskuterar fram och tillbaka om lärandematrisers vara eller inte, jag personligen använder gärna matriser eftersom jag ser att det väcker motivation och en stor förståelse för vad vi ska lära oss. När jag än en gång visade eleverna sina personliga matriser såg jag glitter i ögonen och engagemang hos de allra flesta av våra 53 elever. Våra matriser förändrar och utvecklar vi i arbetslaget hela tiden och jag tycker fortfarande att det är svårt att skapa en bra matris. Men så är det i vårt yrke, det finns alltid mer vi kan lära oss och förbättra.



För att göra arbetet mer konkret har vi arbetat med symboler och bilder, där vi bland annat har tränat på att para ihop partinamn, partisymbol och partiledare. En annan del av undervisningen i samhällskunskap som eleverna gillat har varit att spela Kahoot, ett frågespel som uppskattats mycket och som gett ett stort lärande.


Parallellt med arbetet om demokrati har vi i svenska som andraspråk arbetat med argumenterande text. Hur gör man när man vill påverka? Kan man lägga sig ner på golvet och skrika eller finns det mer effektiva sätt att få igenom vad man vill i skolan eller hemma? Det märks att våra fyror är vana skribenter och redan kan strukturen och syftet med ett flertal texttyper, vilket är en stor fördel för vårt fortsatta arbete. I morgon är vi redo för att ta oss an den sista delen i cirkelmodellen och skriva en egen argumenterande text. Kanske får jag lov att publicera någon av dessa texter här på bloggen, titta in igen på bloggen i slutet av veckan så får ni förhoppningsvis läsa några texter.

Text: Sofie Nilsson
Bild: Sofie Nilsson



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...