fredag 5 oktober 2018

Tanketavlan för förståelse

Välkomna tillbaka in i matte-klassrummet hos fyrorna på Rosengårdsskolan. Arbetet med att uttrycka räknehändelser på olika sätt har fortsatt och i detta inlägg använder vi oss av tanketavlan. 

Vi fortsatte att fundera över hur man kan uttrycka räknehändelser med de fyra räknesätten med praktiskt material.


Hur kan man dela upp om man inte är säker från början?




En bild av division. Kakor i påsar.


Här delar vi lika.


Barn som delar på bullar på Kanelbullens dag.

Idag arbetade vi med tanketavlan. Jag har medvetet lagt mycket tid på att skapa en förståelse av vad de olika räknesätten verkligen innebär. Om och om igen har vi kopplat ord (räknehändelser eller bara förklara vad det är vi gör), till bild, till matematiskt uttryck och till att visa med praktiskt material. 

Här fick eleverna ett uttryck och skulle fylla på med resten.


I nästa uppgift utgick vi ifrån bilden.

Efter lite träning var eleverna redo att i par hitta på ett eget exempel med alla fyra uttryckssätt.

Jag har aldrig förut arbetat så medvetet med denna fas utan alltför snabbt skyndat till automatisering, tyvärr kanske utan förståelse hos många. 

Tanketavlan är ett bra sätt att samla flera olika uttryckssätt. Det hjälper eleverna att göra kopplingarna och få upp ögonen för att det faktiskt är exakt samma sak vi gör fast på fyra olika sätt.

Samtalen eleverna emellan är viktiga. Vi lär tillsammans och förståelsen växer fram successivt.

I dagens exit ticket fick eleverna en bild och välja två uttrycksformer som visade samma divisionshändelse. Exit ticket på whiteboard-tavlorna ger mig snabb återkoppling på var gruppen befinner sig. Denna exit ticket talade om för mig att vi var redo att flytta vidare till att lösa textuppgifter. 

Text och bild: Anna Duncanson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...