söndag 21 oktober 2018

Ute-matte i det fina vädret


Idag var några elever på äventyr med vår idrottslärare så jag fick hoppa in och ta lektionen när vår ena klass skulle haft idrott. Det härliga höstvädret var oemotståndligt så vi kombinerade rörelse och matte i en ute-mattelektion.

Vi startade dock i klassrummet. Instruktioner tas enklast och bäst emot inne. 


Denna vecka har vi påbörjat ett nytt arbetsområde, "Talen upp till 10000". Det berättar jag mer om en annan dag. Idag kändes som en perfekt dag för repetition. Jag upplever ofta i matten att kunskaperna fort faller i glömska. Alltså är det superviktigt att repetera allt vi gjort med täta mellanrum.

Vi kopplade tillbaka till arbetet med att uttrycka multiplikation på olika sätt. I samtalet hamnade snabbt i att vi förstår på olika sätt. Någon sa att hen förstår bäst när hen ser en bild och någon annan tyckte bäst om att lösa en uppgift med praktiskt material.


Vi gjorde grupper, gick igenom hur uppgiften skulle göras och...


... hämtade de saker vi behövde. Det praktiska materialet skulle vi hitta på skolgården och i området runt skolan.


Varje grupp fick ett multiplikations-uttryck. Den första uppgiften var att illustrera den med praktiskt material hämtat från naturen.


 - Är detta 4 multiplicerat med 5 eller 5 multiplicerat med 4?




Sedan fotograferades praktiskt material tillsammans med uttrycket. Därpå hade varje grupp i uppgift att hitta på en räknehändelse som passade till uttrycket.


Vi avslutade inne med att alla grupper redovisade sina representationer. 

Idag fick jag syn på några nya kombinationer av elever där samarbetet fungerade utmärkt. 

En annan sak jag tänkt på flera gånger är att det kanske inte är så tidseffektivt med en lektion som denna. Idag såg jag dock att det finns flera vinster med att variera genom att i alla fall då och då lägga in ett pass som detta. En sak som var påtaglig var lusten och engagemanget för uppgiften. Samtalen i grupperna var viktiga och höll hög kvalitet. I mer en än grupp resonerades det till exempel om skillnaden mellan 3 ∙ 5 och 5 ∙ 3.

Det kan nog bli fler utelektioner framöver. Variationens betydelse ska inte underskattas.

Text och bild: Anna Duncanson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...