måndag 12 november 2018

Arket runt!

Lektionsstruktur 

Tänk vad tiden går, nu har mer än halva höstterminen gått och våra fyror börjar landa med oss pedagoger och varandra. I fredags på so lektionen fick båda klasserna som tillbakablick, där vi går igenom vad vi lärde oss förra lektionen,  göra arket runt som är en övning från boken Kooperativt lärande av Kagan och Stenlev. Övningen gör vi för att skapa interaktion mellan eleverna samt delaktighet i undervisningen. Jag får även syn på vad vi tillsammans i årskursen kan inom ett visst ämne och vad vi behöver utveckla det vill säga vad jag behöver undervisa mer om eller på ett annat sätt för att fler elever ska förstå.

Classroomscreen

Men hur går då övningen till? Jo, eleverna fick frågan, vad kan du om vikingatiden? Sedan fick de under sju minuter skriva ner vad de kunde. De elever som inte kan skriva så bra eller inte kan skriva på svenska fick lov att rita eller skriva på sitt modersmål. Gemensamt kom vi också fram till punkter vad man skulle kunna berätta om. Classroomscreen som ni ser här ovan är ett mycket bra hjälpmedel både för att ta tiden med men också för att eleverna ska ha tillgång till den stödstruktur vi tillsammans har gjort.

När sju minuter hade gått skulle eleverna avsluta meningen och lägga ner pennan, just detta momentet var mycket svårt 😀, de flesta eleverna ville bara skriva lite, lite till. Jag samlade in elevernas egna papper, trots protester. Därefter fick eleverna en klasskamrats papper. Uppgiften var nu att läsa vad klasskompisen skrivit, lära sig av det och fortsätta att skriva ner sin egen kunskap om vikingatiden. Vi bytte papper sammanlagt tre gånger.

Våra texter, kan man inte skriva ner allt man kan, kan man ändå delta, 


Själva genomförandet av uppgiften gick bra, alla elever var mycket aktiva men jag ser tydligt att vi behöver träna på att lära oss av varandra, vilket inte är så konstigt eftersom klasserna är nya och vi har bara gått tillsammans under denna termin. Jag skulle också varit mycket tydligare när jag gick igenom uppgiften och vad själva syftet med uppgiften var. Jag fick i allafall syn på vad klasserna kan om vikingatiden, vilket är väldigt mycket även om det skilde sig åt lite mellan klasserna. Denna en klassen kunde väldigt mycket om vikingarnas religion medan den andra klassen kunde mycket om vikingarna resor och byteshandel. När vi pratade om uppgiften efteråt gladde det mig att höra elever som reflekterade över vad de behöver lära sig mer om som de just nu inte kan.

Text och bild: Sofie Nilsson 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi bygger stambråk

Vi startade lektionen med att titta på några bilder på vad vi gjorde sist. Vi byggde figurer som skulle visa olika bråk. Här ser vi a...